اصلاح طلبان

در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی، بوده‌اند چهره‌های اصلاح‌طلبی که مباحثی پیرامون جرم اخلاقی درباره آنها مطرح شد اما تبرئه شدند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

از سعید طوسی تا اصلاح‌طلبانی که در جرم اخلاقی تبرئه شدند

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران به تازگی در اعتراض به حکم تبرئه سعید طوسی، حملات شدیدی را متوجه قوه قضائیه کرده است.

او در چند توییت متوالی، مدعی نفوذ نهادهای کلان نظام در این پرونده شده و همچنین تأکید کرده است که همین رفتارهاست که پرچم ایران را به آتش می‌کشد!

مصطفی تاجزاده، دیگر فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال 88 نیز در این زمینه یک توییت منتشر کرده و در اشاره به این حکم تبرئه، اتهاماتی را متوجه نهادهای کلان نظام کرده است.[1]

در اقتفای صادقی و تاجزاده، کسانی از اصلاح‌طلبان نیز دست به حملات گسترده‌ای علیه قوه قضائیه زده اند.

*روند طی شده در پرونده مذکور، به هیچ وجه روند مبهمی نیست. چند نفر مدعی یک جرم اخلاقی شده‌اند اما این جرم برای دادگاه اسلامی محرز نشده است.

برخی نهادهای نظام نیز خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این پرونده شده‌اند. و قوه قضائیه نیز سرانجام با استناد به اینکه ادلّه کافی نیست، متهم مذکور را تبرئه کرده است.

علت اعتراضات گسترده اصلاح‌طلبان و آقایان صادقی و تاجزاده به این مسئله هم علی‌القاعده نه مبهم بودن آن که تقلّا برای ربط دادن سعید طوسی و پرونده او به نهادهای کلان نظام اسلامی است.

هدفی که اساساً منطق آن، یک منطق غلط است. زیرا طبیعیست که هیچکس تمایل ندارد خود را در یک جرم شریک کند و یا اینکه آبروی خود را به حراج عمومی بگذارد.

علی ایّحال جهت ارائه شواهدی مبنی بر اینکه پرونده آقای طوسی به لحاظ قضایی و جنبه عقلانی ماجرا ابهامی ندارد؛ بد نیست به پرونده چند نفر از مشاهیر اصلاح‌طلب که طی 40 سال گذشته مباحثی پیرامون جرم اخلاقی آنها مطرح شد اما به دلیل نبود ادله کافی توسط دستگاه قضایی، تبرئه شدند و یا مورد برخورد شدید قرار نگرفتند مورد اشاره قرار می‌گیرد.

بدیهیست که این مسئله می‌تواند عیار منطق یا غلط بودگی ادعاهای تاجزاده و محمود صادقی را بیشتر در نظر مردم عیان و تصریح کند که «اثبات جرم» برای همه ضرورتی یکسان است و بیش و پیش از آقای طوسی، کسانی در جبهه اصلاحات بوده‌اند که ادعای جرم علیه آنها اثبات نشد و تبرئه شدند:

یکم: پرونده یک مقام ارشد دولتی در دهه شصت.

او اگرچه بنا به نبود ادله کافی مورد تعقیب و مجازات قرار نگرفت اما دیگر به زندگی دولتی بازنگشت و بعدها به یکی از مشاهیر اصلاح‌طلبان تبدیل شد.

بازگشت سیاسی او در انتخابات سال 92 و در حمایت پر آب و تاب از کاندیدای اول اصلاح‌طلبان در انتخابات بود.

دوم: پرونده اخلاقی یک مقام قضایی از طیف چپ در دهه شصت که بنا به نبود ادله کافی مورد تعقیب و برخورد قرار نگرفت.

این چهره هم‌اکنون یکی از عوامل ستادی اصلاح‌طلبان است.

سوم: پرونده حواشی یکی از وزرای دولت اصلاحات که هرگز خلاف شرعی از او در دادگاه به اثبات نرسید.

بدیهیست که قوه قضائیه‌ای که حکم برائت آقای طوسی را صادر کرد است؛ همان قوه قضائیه‌ای است که در پرونده سه اصلاح طلب اشاره شده نیز رفتاری اسلامی و قانونی داشته است.

***

«روحانی» خودش بخشی از مشکل جامعه است!

محمدرضا تاجیک، فعال اصلاح‌طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان امروز گفته است:

«من نه می‌توانم و نه می‌خواهم که تجویزی برای دولت داشته باشم. با این همه، بر اساس یک تعهد اخلاقی عنوان می‌کنم که دولت باید دولتی کند، حکومت‌مندی‌کند، دولت باید وارد نگاه احساسات، هیجانات و مطالبات مردم شود. از سوی دیگر دولت باید به درون انسان‌ها ورود کند و نه صرفا برون انسان‌ها.دولت باید از نقش «اپوزیسیونی» به وضعیت «ابرپوزیسیونی» جامعه تغییر نقش بدهد و به جای اینکه بخشی از مشکلات جامعه باشد به بخشی از راه حل مشکلات جامعه تبدیل شود.»[2]

*باید دقت کرد که این ژست «ما نبودیم»! و تأکید بر اینکه آقای روحانی خودش بخشی از مشکلات جامعه است؛ به این دلیل از سوی اصلاح‌طلبان اتخاذ می‌شود که آنها دیگر احتیاجی به رئیس‌جمهور ندارند و پروژه «عبور از روحانی» را نیز آغاز کرده‌اند.

در واقع، جریان چپ که تا همین 2 سال قبل خود را «فدایی و دستبوس روحانی» می‌نامید، حتی یک نقد در راستای منافع مردم هم از دولت نداشت و عنوان می‌کرد که برای حمایت از روحانی هیچ شرطی هم نداریم؛ اما امروز با حرف‌هایی نظیر آنچه که در بالا اشاره شده؛ قصد برائت‌جویی از رئیس‌جمهور را دارد و یا مثلا عنوان می‌کند که فقط با برخی شروط از روحانی حمایت می‌کنیم!

جالب آنکه اصلاح‌طلبان به نقش خود در ایجاد وضع موجود که صد البته حتی بیشتر از شخص رئیس‌جمهور نیز بوده است؛ هیچ اشاره‌ای ندارند و اینطور جلوه می‌دهند که در کنار مطالبات مردم از روحانی قرار دارند.

به سخن دیگر اینکه اگرچه برخی عملکردهای ضعیف دولت منجر به کاهش سرعت پیشرفت کشور شده اما افکار عمومی، بیش از دولت، اصلاح‌طلبان را مقصر وضع موجود می‌دانند و ژست‌ها و گفته‌هایی نظیر آنچه در سخنان تاجیک دیده می‌شود؛ نفعی به حال جریان چپ نخواهد داشت.

برخی محافل تحلیلی معتقدند اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور روحانی دچار هم‌سرنوشتی شده‌اند اما چپ‌ها نمی‌خواهند به این فرجام محتوم تن بدهند.

***

1_mshrgh.ir/825438

2_http://www.armandaily.ir/fa/news/main/211616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 92
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    چرا صادقی و تاجزاده درباره دوستان خودشان که تبرئه شده‌اند حرفی نمی زنند؟!
    • ناشناس IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      12 9
      شما را ارجاع می دهم به مطالعه این گزارش www.mashreghnews.ir/news/823144
  • حسین IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    اون پرونده ها چه ربطی به پرونده سعید طوسی داشت؟؟ مشرق چی زدی؟
  • ن AZ ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    لعنت به هرچی حزب بازه شمام قاطی اونا
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      75 42
      شیمون پرز:اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی:اصلاح طلبان به نمایندگی از اسرائیل با ایران می جنگند این گفته ها هرگز از طرف اصلاح طلبان تکذیب نشد
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    93 48
    البته احتمال دارد سعید طوسی واقعا بیگناه باشد و صرفا در یک توطئه سازماندهی شده قرار گرفته باشد. اما اگر واقعا دادگاه چنین تشخیصی داده است لازم است مطابق قوانین شرع حد افترا بر شاکیان او جاری شود تا مشخص شود که بردن آبروی افراد بدون هزینه نیست.
    • محمدجواد IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      49 31
      احسنت ...کاملا موافقم ...
    • مجتبی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      63 31
      برید بابا خودتون رو به دکتر نشون بدید... اگر کاری را کرده و لاپوشونی شده در دنیا و آخرت باید جواب خدا را بدهید
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      27 12
      احسنت بر شما
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      32 27
      به مجتبی شما جواب خدا را چه می دهید که تهمت می زنید؟ همه بی گناه هستند مگر آنکه خلافش ثابت شود.
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      17 2
      قضاوت ، سخت ترین مسئولیت ، برای آخرت مردم
  • US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    63 12
    جا داره این رو بصورت تحقیق ژورنالیستی انجام بدید و برای افکار عمومی منتشر کنید، آزار جنسی(نه تجاوز) ی در دنیا چطور اثبات میشه؟ و حکم براش صادر میشه؟ چون هر گونه لمس اعضای بدن طرف مقابل بدون رضایت آزار جنسی حساب میشه.
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      17 30
      اما با تجاوز خیلی فرق دارد. ضمنا غربیها بدون اثبات جرم و صرفا بعد از آنکه هیات منصفه رای دهد که تجاوز رخ داده آن را قطعی می داند بی آنکه واقعا قطعی بودن تجاوز ثابت شده باشد.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    62 25
    من به شخصه اعدام کسی که چنین جرمی کرده را دیدم.. این اعدالت اسلامیه؟ آبروی دین را بیشتر از این نبرید
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      27 30
      نه... اعدالت! اسلامی اینه که مجازات کسی که جرمش احراز شده رو در مورد کسی که جرمش احراز نشده بکار ببریم!!! اینطوری آبروی دین حفظ میشه!؟ عجبا
    • هادی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      14 8
      آبروی دین؟؟!! فقط افرادی بی مایه ای مثل تو دین برایشان بی آبرو است!
  • حامد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    31 27
    در جریان فتنه ۸۸ پرونده تعدادی از اصلاح طلبان پیرامون مسایل اخلاقی رو شد از آنها نیز بگویید ریس دفتر معروف و ریس دفتر بعدی از این جمله هستند که تبرئه شدند
  • AU ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    39 20
    مرده شور هر دو را ببرند چه صادقی که در بسیاری از موارد سخنگوی دشمن شده و چه طوسی که با آبروی اخلاقی و معنوی نظام بازی کرده.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      33 31
      شما از کجا مطمئن هستید طوسی مجرم است؟
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    69 15
    الان این چه ربطی به طوسی داشت کارش باعث شده مردم بچه هاشونو کلاس قرآن نزارن.میدونید چه ضربه ای اسلام زده شده توسط این فرد؟
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      22 32
      شما از کجا مطمئن هستید که یک پاپوش نبوده؟ تازه مگر در مدارس فوتبال هر روز از این اتفاقات نمی افتد؟ پس چرا مردم باز هم بچه هایشان را مدرسه فوتبال می فرستند؟
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    29 38
    مشکل سعیدطوسی و محمود صادقی و قوه قضائیه نیست ، مشکل ما مردم هستیم که عادت کردیم خودمون قاضی باشیم و تشکیل پرونده بدیم و حکم صادر کنیم نه کس دیگه و زود باور میکنیم چون خط قرمزی برای خودمون نداریم
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    72 16
    چرا هیچ کدوم از جلسات دادگاه علنی برگزار نشد که مردم ببینن کی راست میگه کی دروغ؟
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      16 39
      چون قاضی تشخیص داده علنی نباشه. مثل اصلاح طلبها که علنی نبود.
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      39 17
      اگر بحث ابروی طرفین باشه , اونایی که شاکی بودن از ابروشون گذشتن و مسئله رو رسانه ای کردن که تعدادشون کمم نیست...اگر بحث ابروی اقای طوسی باشه خب اگه ایشون کاری نکرده باشه نباید نگران چیزی باشه...پس اینکه قاضی تشخیص داده علنی نباشه پاک کردن صورت مسئله هست...مردم باید از همه چیز خبر داشته باشن
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      19 24
      وقتی مباحث منفی عفت مطرح باشد قاضی قانونا حق دارد دادگاه را غیرعلنی کند.
  • کارشناس IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    32 11
    بعدا میگن سیستماتیک نیست . لعنت بر انگلیس و تمام تبعه های ان ...
    • انگلیز بیزار IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      24 6
      با لعنت بر انگلیس ش موافقم
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    50 63
    آنچه طوسی را طوسی کرده و افسادطلبان را ناراحت کرده این است که ایشان اهل قرآن بوده و در بیت رهبری تلاوت هایی داشته اند؛ هدف افسادطلبان هم از حمله های امروزی و انتشار مطالب خلاف واقع و هجمه های دیروز، فقط و فقط مقابله با اسلام، قرآن و رهبری است و الا طوسی بهانه ست
    • RU ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      15 19
      البته اهل قرآن نه اما مرتبط شده بود با قرآن. دوستان هم که با قرآن دشمنی دیرینه داشتندو جنسشون جور شد
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    20 31
    خداوکیلی این اصلاح طلبان تکلیفشون باخودشون هم روشن نیست اینا از طرفی اشکار و پنهان بدنبال غربی کردن فرهنگ کشور هستند از طرفی دلشون مثلا برای ارزشهای اخلاقی میسوزه ؟؟!!! یه بار به حج حمله میکنند یه بار به سفر کربلا یه بار هم به مساجد و نماز جمعه و حجاب و.........یه بار از اتش زدن پرچم ایران خوشحال میشوند یه بار برای اینکه به پرچم اسراییل توهین نشود خودشان را پاره میکنند ....یه بار جانم فدای ایران میگویند یه بار دیگه حمایت تمام قد خودشون رو از داعش (با اسم ارتش ازاد) جار میزنند!!....اکثر رفقایشان هم الان در شبکه های خارجی به جان و ناموس و غیرت ایران و ایرانی فحش میدهند الن هم که این بخت برگشته(سعید طوسی) را سیبل تیراندازی خود کرده اند ...حالا بر فرض محال جرمی هم صورت گرفته باشد که منطبق با عقاید اصلاح طلبان است پس ناراحتیشون برای چیه؟؟؟؟؟؟ مطمئنم هر کس به این خائنان رای داده فردای قیامت مسئوله و نمیتونه بگه بچه ام دانشجو بود و منو ترغیب کرد یا جو گرفتم و.......
  • سوسان IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    5 14
    غیب بهتان اتهام توطعه دسیسه تمسخر این سیاست اسلامی است؟ شما جرا؟
  • داریوش IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    37 8
    سعید طوسی را من نمی شناسم و مجرم بودن ویا نبودن ایشان هم با دادگاه و قوه قضائیه هستش ولی اینکه میگویند دستگاه های حکومتی در تبرئه او اعمال نفوذ کردند را باید ثابت کنند که اگر درست باشد که وامصیبتا واگر دروغ باشد باید با عاملین آن برخورد قاطع شود
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    14 12
    برای حفظ آبروی کسی نمیتوان آبروی دیگران را برد...این روش شما اسلامی نیست مشرق! با روش چپی ها نمیشود اسلامی عمل کرد.
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    26 30
    همه این سروصدای صادقی سر پرت کردن حواس ملت از اون ۱۶ هزار میلیارد پول گمشده وزارت نفت است ولاغیر
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    18 13
    آن آقاي وزير كه اتفاقا رو حاني بود اگر آن زمان به سزاي اعمالش مي رسيد الان طلبكار نظام نبود . مصلحت انديشي هاي بيمورد پايه واساس كار هاي خلاف است . آقاي تاجزاده و صادقي خودشان هم مسئله آن آقا را مي دانند چرا آن موقع سكوت كردند يك بام و دو هوا كار ها درست نمي شود الان اگر اين آقا ي طوسي خلاف كرده خدا ازكسي نگذرد كه حق را زير پا بگذارد وبا وي با اشد مجازات برخورد ننمايد
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    26 6
    علتش این است که به دلیل یکسری اشتباهات درصدی از مردم اعتماد خود به دستگاه قضایی را از دست داده اند و اگر فکری نشود در دراز مدت بسیار خطرناک است و برای همین است حکم دادگاه را نمیپذیرند...
  • بصیرت IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    15 5
    قضاوت کارهرکس نیست اونی هم که قضاوت میکنه مسئولیتش باخودشه تهمت بدترین گناه است
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    21 29
    همین افساد طلبا در قضیه زهرا امیر ابراهیمی و مواردی مشابه ایشان طوری مقدس شده بودن وای چرا آبروی طرف را میبریدچرا میگید.ودر حالیکه فیلمش منتشر شده بود و مستند بود .اما علیه طوسی هیچ مستندی نیست و دادگاه هم تبرئه اش کرده. میگن چرا تبرئه شده
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    38 21
    مشرق داری پرت و پلا میگی
  • میانجی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    20 18
    کارخوبی کردیداسامی ان 3نفر اصلاح طلب رانگفتید وابروی انهارانبردید بالاخره باید فرقی باشدبین شما وانهایی که ابروی مردم برایشان مهم نیست
  • امیین IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    11 24
    خداوند ستار العیوب است ، نباید آبروی مومن را برد ، شاید بعد از اشتباهش توبه کرده باشد و خداوند هم پذیرفته باشد
    • امیر IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
      6 1
      اینطوری باشه که هر کی توبه کنه دادگاه باید تبرئه ش کنه
  • کامران IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    31 18
    مشرق خودت و یه عده از فعالان نظردهی سایتت خیلی کثیف و پست هستین بی شک! نظر مخالف رو منتشر نمیکنی حتی اگه ایمان داشته باشی که واقعیت باشه!!
  • مهتاب IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    4 3
    چقدر زشت است که درباره دیگران بدون اطلاع و علم قضاوت کنیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس